Sidor

lördag 29 augusti 2015

Boktips! Eldfloder av Elin Holmerin

Har nu läst Eldfloder av Elin Holmerin. 
Boken har stått i min bokhylla länge men nu fick
jag tummen ur och läste den. 
Åh vad jag ångrar att jag inte läste den tidigare.....

Baksidetexten: 
Martin Svarthamn dyker upp i en liten stad med ett mål i sikte – att ta sig en fru för att bilda familj. Hustrun Emelie lever till en början upp till Martins förväntningar, men han plågas ständigt av elden som strömmar i ådrorna. Emelie tvingas ta konsekvenserna och sonen Edwin hamnar i mitten av kampen mellan föräldrarna. I de svåraste stunder lider även han av eldfloderna och när allt ställs på sin spets visar sig arvet vara betydligt värre än han hade kunnat ana.Eldfloder är ett familjedrama med Fantasy-inslag.


Var ska jag börja? Det är svårt att veta för jag älskade den här boken! Allt med den! 
Det är inte typisk fantasy utan mer en historisk roman med inslag av fantasy. Handlingen cirkulerar runt Martin och hans familj och Martin är lätt den mest intressanta karaktären jag har läst om i år. Under hela läsningens gång så vet jag att jag borde hata honom. Han är hemsk, slår sin fru och låser in sin familj praktiskt taget. Men man känner ändå sympati med honom. Han vet inte bättre. Det låter dumt men förklaringen får man senare i boken till varför han är så rädd, arg och oförstående. Jag hat-älskar honom kan man säga. Som en crush man har men som hela tiden gör en besviken. Och jag är grymt imponerad över hur författaren lyckas skapa sådana motstridiga känslor hos läsaren. 
Hans fru Emelie är en lika stark karaktär. Jag älskade henne med men led med henne. Hennes känslor som går från kärlek till hat får man följa sakta genom boken. 
Hon är otroligt stark! När det sedan kommer till deras son.... vad som slår mig nu är att karaktärerna i denna är så skickligt skildrade rent psykologiskt. Eftersom att jag läser psykologi just nu var det väldigt intressant att se sonen växa upp, se Emelies känslor växla från kärlek till hat under en lång tid och följa Martins kamp. Det känns korrekt, deras känslor och agerande i den miljön och med det arvet. Men nu ska jag sluta tjata om psykologi. 
Den är spännande, man lever på hoppet. Att det någon gång ska lösa sig för dem alla. Jag gillar ju historiska romaner så med miljön finns det inget att klaga på. 
Holmerin skriver väldigt behagligt dessutom. Orden och meningar flyter på bra och det går snabbt att läsa. Jag började med boken till morgonkaffet och lagom till kvällsteet var den slut. :( Den hade gärna fått varit längre. Slängde mig på datorn och beställde del två direkt. Tror att fantasyälskare och de som inte gillar fantasy kan tycka om den här boken lika mycket. För först och främst är det en roman som väcker känslor. Jag tror att jag har gått igenom hela mitt register under läsningens gång. Glädje, förälskelse, vemod, oro, rädsla, sorg, skräck, ilska och tja allt man kan komma på egentligen. Kändes som någon kört mig genom en mangel efteråt. :-P 

Oavsett om du läser fantasy eller inte, missa inte den här boken! 

Den finns att köpa via Förlaget Undrentide eller på Adlibris och Bokus såklart :-) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar