Sidor

lördag 11 juli 2015

The Lizzie Borden Chronicles, miniserie


Lizzie Borden

Förra veckan tittade jag på miniserien Lizzie Borden Chronicles. 
Jag har sett en del dokumentärer om Lizzie Borden tidigare så därför var jag så klart nyfiken på serien. 
För er som inte vet vem Lizzie Borden är, hon föddes 1860 och levde i Fall River Massachusetts. Hon anklagades 1892 för att ha mördat sina föräldrar Andrew och Abby Borden genom att ha slagit ihjäl dem med en yxa. 
För att göra en lång historia kort så friades hon senare i rättegången något som många inte kan förstå och fallet är ännu inte löst. Lizzie och hennes syster Emma ärvde båda två en ansenlig summa efter sina föräldrar, de gifte sig aldrig och levde de sista åren åtskilda efter ett stort gräl 1905. Det finns hur många böcker som helst om morden, dokumentärer och filmer. Googla lite så hittar ni. 

Till serien då, Lizzie Borden spelas av Christina Ricci. Och jag gillar ju henne och jag tycker att hon gjorde rollen rysligt bra. Men sen har hon ju spelat Wednesday Adams också. ;-) 

I serien har dom valt att göra Lizzie skyldig, minst sagt. Hon är en psykopat. Jag trodde att de skulle välja en annan inriktning men visst blev det spännande och lite läskigt på detta sätt med.
Den jag tycker mest synd om är hennes syster Emma. 
Serien har 8 delar och den var omöjlig att sluta titta på, jag hatade henne och älskade henne. Man ville inte att hon skulle åka fast samtidigt som man hoppades att hon skulle få sitt straff. 
Mycket förvirrande som ni hör. hahaha! 
Men iafl, hennes syster Emma anlitar en privatdetektiv som ska rentvå hennes syster namn efter rättegången. Men han gör det motsatta. Lizzie kommer på honom och det blir en maktkamp mellan en yrkesmördare och en psykopat. 

Tycker man om psykopater, mord och blod samt spänning så titta! 
Ni kommer inte att bli besvikna. Men kika gärna på en dokumentär först, så du har lite bakgrund till det. Det tror jag blir bäst. :-)


Som om den riktiga historien inte är läskig nog sjöng
barn 
på den tiden en hoppreps ramsa om Lizzie. 


Lizzie Borden took an ax
And gave her mother forty whacks.
When she saw what she had done,
She gave her father forty-one.

Och.......

Lizzie Borden took an axe
Gave her mother forty whacks,
Then she hid behind the door,
And gave her father forty more.


Och här är en trailer! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar