Sidor

fredag 17 april 2015

Boktips: Rör mig inte, Rädda mig inte och Sätt mig i brand av Tahere Mafi



För ett tag sedan lånade jag hem Tahere Mafis triologi  om Juliette.
Ska försöka skriva en sammanfattning av alla tre böcker utan att spoila för mycket.


Baksidetexten till del ett, Rör mig inte: Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg.

Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen, och de låste in Juliette i en cell. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Och Återetablissemanget ändrar sig. Kanske är Juliette mer än en pinad själ i en giftig kropp. Kanske är hon precis vad de behöver just nu.

Juliette tvingas välja: bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.


Det tog ett tag innan jag vande mig vid författarens sätt att skriva, beskrivningarna kan vara rent ut sagt galna emellanåt och korta meningar kan driva mig till vansinne.
Visst är det effektfullt att man använder sig av korta meningar emellanåt men ett tag var det på tok för många för mig.
Men när jag väl kom förbi författarens ovanliga sätt såg jag skönheten i det och jag längtade till partier där hon skrev på samma sätt igen. Jag har nog aldrig läst en bok där författaren kan beskriva känslor så bra att det känns i hela kroppen på läsaren.
Något att ta lärdom av!

Men... det blir lite mycket känslor med. Kommer på mig själv att jag suckar när en till kärleksscen dyker upp och jag bara vill att det ska hända något annat. Huvudkaraktären blir lite för uppslukad av sig själv och sina känslor. Men jag inser senare att det är det som är meningen på ett sätt. Och när en annan av karaktärerna rent ut sagt skäller ut henne för att hon är självisk och självömkande känns det bra, jag hejar på honom!
Det öppnar ögonen på karaktären och hon blir betydligt bättre i både del två och tre.
Författaren överraskar mig flera gånger, mest kanske för att hon lyckas ta en karaktär man hatar och förvandla honom till någon man älskar, skickligt!
Böckerna är bra, spännande och jag skulle rekommendera dem till alla som gillar, dramatik, kärlek och spänning. Om inte annat så läs dem för att få ta del av författarens unika sätt att skriva. 


Ja det blir lite mycket kärlek emellanåt, mycket hjärta och smärta men det blir bättre.
Huvudkaraktären fick mig att sucka men ändå, trots det så skulle jag ändå rekommendera böckerna. Märkligt minst sagt! Men jag misstänker att de beror på sättet böckerna är skrivna på. Så läs dem vettja! ;-)


Låna hem den från biblioteket eller köp den på Adlibris tex....

2 kommentarer:

  1. Vågar inte läsa recensionen för jag är mitt i del två nu... haha ;) Men älskade ettan och läste ut den i ett nafs. Jag gillar tvåan med men jag har svårt att minnas allt sedan ettan eftersom det var ett tag sedan jag läste. Får se om jag läser sista med. Brukar ju vara så dålig på att läsa ut hela serier x)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte skrivit något som spoilar :-)
      Tycker verkligen att du ska läsa trean med, historien är mycket mer komplex än vad man först tror när man läser ettan. Riktigt bra :-) Men läs alla tre!

      Radera