Sidor

tisdag 28 april 2015

Boktips: De vassa tändernas skog, De dödas strand och Den mörka staden av Carrie Ryan

Nu fick jag ett sådant där fint meddelande från biblioteket om att böcker jag reserverat var klara för avhämtning. Hurra, skriker jag då och skyndar mig in till stan.
Jag har varit nyfiken Carrie Ryans böcker länge men det har inte blivit av att jag har läst dem tidigare. Men så när jag upptäckte att mitt bibliotek hade alla böcker i serien och alla delar var utkomna tänkte jag att nu så! 


Alla som känner mig vet att jag har en förkärlek för Zombies. Själv skulle jag vara en av de som dör allra först vid en Zombie-apokalyps för lets face it, mina knän och mina leder skulle få mig att röra mig i samma takt som en långsamtgående zombie med knäckta fotleder.
Om jag inte lyckas sno en häst från grannstallet då vill säga ;-) 


Men iallafall så vet jag inte riktigt vad jag hade för förväntningar på serien men jag blev glatt överraskad. Kommer skriva en kort recension om alla tre så läs bara första och skrolla inte vidare om du vill undvika spoilers. 

Första boken heter: De vassa tändernas skog och baksidetexten lyder: 
Marys värld är liten - en isolerad by mitt ute i skogen, omgärdad av stängsel. Stängslet är det enda som håller Mary och de andra byborna vid liv, för på andra sidan finns De vassa tändernas skog där de oheliga ständigt rör sig i jakt på mer människokött att infektera. Så har det varit i generationer och i byn har man satt upp enkla regler för att överleva: Man gör sin plikt och följer Systerskapets order. Allt annat är oviktigt. Mary kan ändå inte låta bli att drömma om världen utanför stängslet och det som kan finnas där, om havet som hon bara hört talas om och en gång sett på ett foto.
En dag bryter sig de oheliga igenom stängslet. På några 
minuter utplånas stora delar av byn och Mary flyr ut i skogen. Kampen för att överleva har börjat och snart måste Mary göra viktiga val - mellan dröm och plikt, mellan mannen hon älskar och mannen som älskar henne. Vad finns egentligen på andra sidan av den fruktansvärda skogen?


Även om man kanske inte får veta exakt hur det hände, hur alla förvandlades så känns det ändå verklighetstroget. Trovärdigt på ett sätt som att så här skulle det säkert bli om det hände. I första boken får man följa Mary, hon gör att jag gillar henne men samtidigt blir galen på henne. Hon är minsta sagt passionerad och vissa partier får mig att rodna för att hon inte lägger band på sig själv eller sina känslor. På både gott och ont.
Hon är envis till tusen, hon vägrar finna sig i att det är på detta sätt som deras liv ser ut, i en by långt inne i skogen och att det inte finns andra överlevande. Detta utspelar sig flera hundra år efter att apokalypsen börjar och mycket information och historia har gått förlorad.
Hon tar galna risker och även om hon brottas med känslor för två män, två olika liv att välja på finns det inget och ingen som betyder lika mycket för henne som hennes frihet. Det är detta draget hos henne jag inte tycker om. Att hon är villig att offra allt och alla för att lämna skogen bara för att se om det finns något annat. Hennes beslut är inte de bästa kan man ju säga och hon lär sig det den hårda vägen. 

Men boken är bra och jag dyker rätt in i den andra.....

Andra delen heter De dödas strand och på baksidan står det: 

Gabry har haft en trygg uppväxt med sin mor Mary. Men en ödesdiger natt förändras allt, då Gabry och några av hennes jämnåriga tar sig över stadsmuren och in i det förbjudna området utanför. 
För i mörkret i den övergivna nöjes parken lurar mardrömmen och på bara några minuter är flera av dem döda och resten blir snart tillfångatagna av stadens milis. 
Bara två av ungdomarna kommer undan: Catcher, som bär på den fruktansvärda smittan, och Gabry, som måste hitta en styrka inom sig som hon inte trodde att hon hade, lämna allt det trygga bakom sig och ge sig ut i det okända.






I del två får man följa Gabry, jag tycker bättre om henne än Mary även om de båda verkar lika passionerade och har lika svårt för att bestämma sig för vem de älskar. Gabry är lite värre, ena sekunden är hon med Catcher och då är hon helt galet kär i honom, andra sekunden är hon med Elias och då är det bara han som hon har ögonen för. Även om man kan räkna ut åt vilket håll det kommer att gå, vem hon kommer att välja så lider man mer med killarna och hur hon sårar dem om och om igen för att hon inte kan välja. Frustrerande!
Men hon bryr sig verkligen, om alla hon älskar. Oavsett om det är killarna, vänner eller familj så utsätter hon aldrig någon för fara med mening. Inte som hennes mamma gör i första delen. Hon är tuffare och modigare med och allt hon gör, gör hon för dem hon älskar.
Vilket gör att jag inte kan tycka illa om henne trots hennes beslutsångest.
Jag kan till viss del känna att första delen inte behövs egentligen. Även om det är roligt att veta om Marys liv så skulle hennes historia kunna vävas in i tvåan med hjälp av hon berättar för sin dotter tex, eller tillbakablickar. Men ja, så kan det va. 

Jag föll ännu mer andra delen och slet upp trean....... 

Tredje delen heter Den mörka staden och på baksidan kan man läsa: 

En gång i tiden var den Mörka staden fylld med fantastiskt ljus, mäktiga byggnader och vackert klädda människor i kostymer och skyhöga klackar. Nu är staden en ruin, dess stålbalkar pekar nakna mot himlen och på de ogrästäckta gatorna driver de oheliga omkring, ständigt hungriga.


I staden bor Annah, som skulle göra vad som helst för att slippa ifrån sin verklighet och vara tillbaka i byn där hon växte upp, i De vassa tändernas skog. Annah kan inte glömma sin tvillingsyster Abigail som hon lämnade gråtandes på en stig i skogen och aldrig mer återfann.








I tredje och den avslutande delen får man följa Annah. Henne älskar jag! Inte en tråkig stund med Annah och hon är inte på något sätt lika flyktig med sina känslor som Mary och Gabry.
Vilket gör att kärlekshistorien i denna boken är betydligt bättre! Dessutom händer det mer, jag sitter som på nålar nästan hela tiden och bara mår illa av alla hemska saker denna unga kvinna utsätts för. Hon är så själsligt stark att man inte kan låta bli att beundra henne. Hon kämpar på, även när de slänger in henne i en bur med en Zombie, även när någon nästan sliter av hennes skalp så rycker hon på axlarna, slänger en mössa på huvudet för att dölja såren och kämpar på. Av alla karaktärer i de tre böckerna är hon klart den lysande stjärnan och min favorit. Därför blev jag lite besviken på det abrupta slutet. Det kändes inte som att det var färdigt där. Jag hade velat ha en epilog eller ett kapitel till. Det slutade mitt i handlingen nästan. Jag vill läsa mer om Annah! 


Men allt som allt så är serien bra, jag har lånat dessa på biblioteket men kommer att köpa dem. Jag vill ha dem i min bokhylla och kanske läsa om igen om tre år eller så.
Dem är rätt råa på sina ställen, och jag är alltid lika fascinerad av att författare som skriver YA aldrig vågar skriva några "sexscener" det är bara kramar och kyssar men det kan beskriva in i detalj hur en människa torteras och mördas i samma bok. Då är inte lite sex så farligt tycker jag om det är för att anpassa till en yngre publik som gör att de inte skriver några sexscener. Just sayin! 


Jahopp det var den serien, nu ska jag fortsätta med Vargsläkte av Caroline L Jensen och Stjärnmärkt av Jessica Spotswood. 

Hoppas ni har en fin tisdag, här hemma bjuder sambon på hamburgare till några avsnitt av Supernatural som vi precis har börjat på kolla på. Jag vet att vi är rätt sena men vi har haft så mycket annat att titta på och på detta sätt har vi ju tio säsonger att se framemot!

Trevlig kväll!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar