Sidor

onsdag 25 mars 2015

Boktips: Mellody Looh - Födelsemärket av Gabriella P Kjeilen

Har precis läst ut Mellody Looh - Födelsemärket av Gabriella P Kjeilen.
Det är första delen i en serie och Gabriellas debutroman.

Först citerar jag baksidetexten: 


Vad gör du om du en dag får lära dig att du inte är den du trodde ... och den du egentligen är kanske inte är den du vill vara?

Märket på Erikas hals har alltid fått henne att känna sig annorlunda. När hon får veta att jorden inte är hennes hem och återvänder till planeten Lavida, en planet befolkad av varelser hon bara trott fanns i sagorna, hoppas hon på att äntligen få passa in.

Men trots att hon har formskiftarnas märke verkar det inte vara det hon är. Krafterna hon bär inom sig är allt för mörka. Dessutom dras hon till en av de förvisade vampyrerna.


Hon kastas in mitt i en uråldrig strid mellan ont och gott där det är svårt att skilja vän från fiende, med ett öde som väger tungt på hennes axlar. De vill att hon väljer sida. Ett val som visar sig vara svårare än hon trott.


Jag kände rätt tidigt att Gabriella har skrivit en bok hon själv skulle vilja läsa. Vilket jag också gör när jag skriver. Utan att följa normerna och försöka anpassa boken efter "den stora massan" har Gabriella skapat sin imponerande värld helt efter eget tycke.
Jag säger inte att andra författare inte gör det men jag tycker ändå att man kan känna av det i böcker man läser att författaren håller igen, kanske har tagit bort delar eller saker som skulle blivit för mycket. Om det är rätt eller fel kan inte jag svara på men jag gillar när en författare följer sitt hjärta. Och det har Gabriella verkligen gjort, hon har använt sig av alla element inom fantasyn som hon älskar och som hon vill ha med.
Där finns allt: Formskiftare, vampyrer, kungafamiljer, troll, jättar, magiker, alver och ja allt du kan komma på. 

Jag var lite skeptisk till användandet av allt det i samma bok men Gabriella lyckas hålla ihop det. Och hon gör det på ett bra sätt, beskrivningarna är naturligt inlagda att man inte alls förvånas över att det finns så många olika väsen.
Jag är imponerad över hennes världsbygge verkligen! Och minst sagt fascinerad.

Jag hade lite svårt för huvudkaraktären Mellody, hon hade behövt en dos av ödmjukhet men karaktärerna omkring henne är skickligt porträtterade. Min favorit är nog systern Rose och brodern Leo. Jag hade velat få veta mer om Mellodys mamma, hennes andra syskon och hoppas att man får lära känna dem bättre i nästa bok. Har även en önskan om att få veta mer om landet, upptäcka fler varelser och se andra delar av denna värld Gabriella byggt upp. Och få veta vad som händer med hennes vänner på "jorden".
Men detta är Mellodys resa, hur hon upptäcker att hon inte är den hon trodde, återförenas med sin familj, finna sig själv och även bygga upp sitt liv på nytt. Jag förstår resan hon gjort och att den första delen i serien är mestadels fokuserad kring det. Det hade inte varit trovärdigt om hon bara hade anpassat sig direkt. 


Även om Mellody är huvudkaraktär får man ändå stundtals följa andra karaktärer, vilket jag uppskattar. Jag tycker alltid att en historia får mer djup om man får se ett händelseförlopp ur någon annans ögon emellanåt. Redigeraren i mig skulle vilja ha längre scener på vissa ställen och kortare på andra. Men det är en stark debutroman!

Kort och gott tror jag att den kan tilltala många unga kvinnor från 15 år och uppåt så klart. Man är aldrig för gammal för att läsa fantasy. ;-)
Det är en berättelse om gott och ont, finna sig själv, speciell kärlek och att våga lita på sig själv.
Det ska bli spännande och ser hur Gabriella utvecklas som författare framöver och jag kommer absolut att läsa del två när den kommer i höst.

Är du själv nyfiken på denna bok kan du köpa den via någon av nätbokhandlarna såsom bokus och adlibris. :-)
För att få veta mer om författaren besök gärna hennes blogg: Gabriella P Kjeilen









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar