Sidor

onsdag 3 december 2014

Boktips: Söner av Heimdall av Helena Andersson.

Tänkte dra igång med boktipsen igen här på bloggen. Jag har knappt haft någon tid att skriva och ännu mindre att läsa. Men nu så är det dags att börja beta av den hög jag har att läsa :-) 

Jag börjar med Söner av Heimdall som jag fick av författaren Helena Andersson i somras. Jag började läsa den då och slutade inte för att den var tråkig. Tvärtom så tog jag med mig boken överallt och det var så den råkade komma bort. :-( Jag hittade igen däremot i september, liggandes i en strandväska som blivit kvar i bilen och jösses så lycklig jag var! 

Som vanligt börjar jag med att skriva ut baksidetexten: 
Söner av Heimdall är den första boken i serien Heimdalls ättlingar, en historisk fantasy med den nordiska mytologin och folktrons väsen som inspirationskälla. En roman om kampen mellan fränder, där vänskap sätts på prov och mod krävs för att slå sig fri och våga konfrontera sitt förflutna.
Här nedan kan du läsa vad boken handlar om.
Vrål, vapenklang, viskningar, allt avtog bakom honom. Tung och kväljande strök röken genom natten. Driven av en inre föraning, vandrade Rig fram genom Uppsala där husens stolpverk lutade sig mot varandra med vindpinade gavlar ut mot sjön. Då och då skymtade han människor, ilande skuggor i hemliga ärenden. Nere i hamnen brändes sopor. Kring bålet kurade en hop kvinnor. De såg utmanande på honom. Kanske önskade de att han skulle komma till dem? Han närmade sig. Lågorna strök hans skugga när han passerade hopen. Var det en rening? Vad näst skulle han i så fall möta?
Vikingatiden vilar tung över Norden och de gamla gudarna lever. Över slagfältet beger sig Rig för att söka upp tre tvillingpar och lära dem om hövdingar, bönder och trälar. Valkyriorna hetsar sina hästar efter den som brutit sin krigared, medan nornorna spinner sina ödestrådar kring ett nyfött barn på Island.

Jag fastnade för historien så fort jag slog upp första sidan, men det var inte bara det som fångade mig.
Författarens språk är magiskt! Helena skriver med ett sånt vackert flöde att det blir poetiskt.
Man läser verkligen en saga som tar en tillbaka i tiden och man förloras i det vackert beskrivna miljöerna. Karaktärerna är äkta och trovärdiga.
Författaren måste ha samlat på sig fakta och gjort efterforskningar om vikingatiden under lång tid för att få till en sådan här (i mina ögon) korrekt bok om den tiden. Att det sedan är fantasy tillsammans med gudar och folktro gör den här till en tiopoängare! 
Den var oerhört svår att lägga ifrån sig! Man får aldrig veta tillräckligt mycket så att man känner att man kan låta den vila ett tag. För man vill veta med en gång. Iallafall om man är så nyfiken som jag är ;-)
Boken har tidigare blivit beskriven som en vikingasaga och det håller jag med om helt!
Kort och gott: Den är bra, spännande, på sina ställen rå, varm och mysig som en riktigt bra fantasybok ska vara i mina ögon.
Några av karaktärerna driver en till vansinne medan andra gör att man blir förälskad.
Man blir inte klok på ledtrådarna och hjärnan jobbar för fullt för att försöka lista ut vad som ska hända härnäst. Men man har ingen aning. Den är allt annat än förutsägbar! 
Jag rekommenderar denna bok starkt! Och framförallt om ni gillar att läsa om vikingatid eller kanske bara vill lära er mer om det. Med all fakta i boken kan man lära sig både det ena och det andra. :-) 
Jag skulle kunna skriva mycket mer men avslutar med: Läs den!
Ni kan läsa mer om boken och serien på Helenas blogg
Och boken går att köpa på de flesta nätbokhandlar och även scifi bokhandeln om jag inte minns fel. Eller via förlaget Undrentide
Adlibris 
Bokus

2 kommentarer:

  1. åh, nu blev jag sugen på att läsa den också. Hur ska man hinna läsa allt man vill? haha.. Behöver mer än 24 timmar på dygnet x)

    SvaraRadera
  2. En sådan fantastiskt fin recension. Tusen tack, jag blir alldeles rörd.

    SvaraRadera