Sidor

onsdag 5 november 2014

Äntligen dags för F.R.A.M. Kulturfestival och skamstämpeln inom fantasy

Nu har det blivit dags för F.R.A.M Kulturfestival 8 - 9 november i Uddevalla :-) 
(Festivalen som river alla murar) 

Jag har ju varit med från början och det är rätt häftigt att det äntligen blir av!
Tiden har varit knapp och vi kommer säkerligen att ta med oss en mängd lärdomar från detta första år som går att förbättra till nästa.
Många kockar i en soppa! Ja det har det sannerligen varit. Kommunikationen oss emellan kan bli bättre till nästa år men med bara några månader på oss så har allihop gjort så gott de har kunnat. Jag har själv haft fullt upp med annat och inte kunnat lägga så mycket energi på festivalen som jag velat. Bättre planering till nästa år! Men jag tror ändå att det kommer att bli fantastiskt! 


Det har varit många möten och mycket planerade, många ideér som bollats för att slutligen nå fram till detta. Jag ser personligen framemot alla föreläsningar som våra författare kommer att ge, workshopen som pågår på andra våningen med leranimation, målande och massa annat.

Något vi bestämde allra först och som vi aldrig blivit en diskussion är att festivalen ska vara gratis. Så att alla som vill kan komma och ta del av en hel helg full av kultur i alla dess former. Ett motto för festivalen har varit att "alla är välkomna" 

Så har ni möjlighet, måste ni bara komma dit!
Folkets hus i Uddevalla
Lördag 11,00 - 01,00
Söndag 10,00 - 16,00


Och som avslutning tänkte jag dela med mig av mina tankar efter Värmländsk Bokmässa.
Jag är helt ärligt inte säker på om jag kommer återvända nästa år. Jag vet inte var det har brustit någonstans, om det kanske hade behövts mer marknadsföring?
Det var helt klart besökare som gick mellan gångarna från fredag till lördag men lite mer variation på åldern hade varit önskvärt. 

Det är inte alltid lätt att sälja Fantasy på en vanlig mässa utan den inriktningen. Men trots allt så var det ändå en hel del som köpte våra böcker. Och det är därför som jag ville delta. Att erbjuda något annat bland alla fakta, romaner och deckare.
De som hittade till vårt bord och köpte våra böcker lös upp när de såg att det var fantasy och bara köpte utan speciellt mycket funderande. Härligt!
Återigen fick jag förklara för en del att det är helt okej att läsa Fantasy om man är vuxen. 

När ska den skamstämpeln tas bort för gott? 
Oavsett om man läser deckare, fantasy, scifi, kärleksromaner, erotik, poesi, romaner, historia, fakta. Ja, vad man än läser så ska man aldrig skämmas. Huvudsaken är att man läser! Och att tvinga sig själv att läsa något bara för att "det är det man ska läsa nu" gör ingen nytta. Jag skulle aldrig kunna läsa en deckare, jag ser gärna på deckare på film och på tv. Men jag skulle aldrig orka läsa igenom en bok om det. För att det är inte vad jag tycker om att läsa. Jag gillar fantasy för att det erbjuder en verklighetsflykt, att få försvinna in i en värld som är så långt ifrån ens egna där gränserna är oändliga. 
Det är en läsupplevelse för mig! Det finns nog med mord, tragedi och hemska upplevelser som människor går igenom, jag behöver inte läsa om det också. :-/
För mig, ska en bok få dig att må bra! Ge fjärilar i magen och berika fantasin! 

Det är vad jag letar efter i en bok iallafall......

Så njae... jag har inte bestämt mig ännu om jag ska tillbaka till Värmländsk bokmässa.
Mässan i sig var mysig och när regnet föll utanför satt vi inne och pratade med besökare, drack kaffe och bara njöt av stämningen. Vi får se inför nästa år. :-) 


Önskar er en härlig dag och hoppas att vi ses i helgen! 




1 kommentar:

  1. Hade varit så jätteroligt att komma upp till Uddevalla men kommer inte ifrån härhemma. Släktgrej (dop). Håller tummarna för att det ska bli riktigt lyckat :-)
    Kram/Astrid

    SvaraRadera