Sidor

torsdag 22 maj 2014

Vänskap



Läste ett inlägg på Astrid Ahlbergs blogg om samtal.
Att sitta med en god vän och bara prata i timmar, över ett glas vin, kaffe eller kopp te.
Jag kände genast hur mycket jag saknade mina vänner och hur mycket jag uppskattar dom.

Flyttade till Uddevalla för över två år sedan och dom flesta av mina vänner bor kvar i Göteborg. Även om dom lever sina liv och ingen av oss lever singelliv längre så kan jag inte träffa dom när jag vill. 

Det är inte långt mellan Uddevalla och Göteborg men vi har så att säga blivit vuxna nu och det går bara inte att titta förbi och säga hej. :-(

Men det är ju så livet är, de flesta har småbarn, jobb, man och allt annat man ska jonglera med i veckorna att man på helgen inte orkar resa från soffan eller vill resa sig för den delen. Varje chans till lugn och ro tas direkt och vänskaperna blir lidande. 

Men det är nu jag känner hur otroligt lyckligt lottad jag är över att ha riktiga vänner! 
Även om vi inte hörs av på flera veckor, även om vi inte ses på flera månader och trots att livet är stressigt och fullt av måsten vet jag att dom finns där. 
Behöver jag dom så finns dom där helt enkelt! <3 

Det spelar ingen roll hur länge sedan det var vi hördes eller om vi inte har träffats på flera månader så fort vi hörs på telefon eller träffas är det som om ingen tid passerat alls.
Efter många år som vänner (längsta 16 år) kan vi fortfarande prata om allt! Samtalet flyter på utan avbrott och när man efter en stund tittar på klockan inser man att vi pratat i flera timmar. Tror att det beror att jag kan säga precis vad som helst till dom, jag funderar inte över om jag borde säga ditt eller datt utan bara vräker ur mig allt som hänt, hur jag mår och lyssnar på hur dom har det och vad dom har gjort sedan sist vi hördes.
Jag behöver aldrig hålla tillbaka, aldrig skämmas eller undra vad dom tycker om mig efter att jag kanske berättat något avslöjande. För riktiga vänner säger rätt ut vad dom tycker, även om det inte alltid är det man vill höra. Och en riktig vän kan ta den ärliga åsikten och veta att, även om det låter hårt, så kommer det från att dom bryr sig! 


Dom har sett mig i mitt bästa och i mitt värsta! Vet saker som ingen annan vet och de skulle aldrig hålla det emot mig. Det finns få människor som har min fulla tillit och jag kan med stolthet säga att mina närmsta vänner har den till fullo. 

Vad är det dom brukar säga "Kärleken är blind men vänskapen är klarsynt"

Har lyckats få ihop en träff den 31 maj när mina närmsta vänner kommer hit! En helg där alla kunde förutom en, men jag hoppas att det ändrar sig och att hon också kan komma. :-D 
Längtar verkligen! Nu var det länge sedan vi sågs och bara pratade. Jag har bunkrat upp med vin, öl och annat smaskens, stackars min sambo som kommer få lyssna på oss hela kvällen. 

Nu kommer lite bilder från den tiden när vi bara hade varandra, när vi bodde i varsin lägenhet i samma område och sågs varje dag. När vi festade till fyra på morgonen, bråkade med vakter och taxi-chaufförer (Pernilla) ;-) Grät hos varandra över idiotkillar, tog långa promenader och pratade om allt. 

Tack för att ni finns!
Jag älskar er! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar