Sidor

onsdag 2 april 2014

Tid för skrivande...


Solen skiner fortfarande och idag har lägenheten fått sin städning som var välbehövligt! Alla som har husdjur vet att det tillslut rullar runt stora hårtussar över golvet om inte dammsugaren ätit upp dom på ett tag. :-P Har skjutit på det så länge jag kunde men fick kavla upp ärmarna och ta tag i det tillslut. 



I övrigt så håller jag på att skriva på manus 4. 
Den är på sitt sätt helt annorlunda mot de tre tidigare böckerna där världsomvälvande händelser sker och bittra krig utspelas. Denna är uppbyggd på ett helt annat sätt, det är intriger och händelser med enskilda karaktärer och inget som påverkar omgivningen direkt. 
Ett eget äventyr för några få karaktärer med en sidohistoria.
Av de tre första böckerna där trean är kulmen av vad som utspelats i de andra så känns detta rätt lågmält, jag är konstant orolig för att det ska bli tråkigt men samtidigt så känns det orättvist att jämföra den med de andra.
Den är spännande denna med men inte på samma sätt.
Frågan återstår om det är uppfriskande att ändra upplägget eller om boken snarare blir en besvikelse.
Det får vi se helt enkelt. :-P
Jag gillar den och det är en befrielse för mig att ta mig an en historia på detta sätt utan att behöva väva in alla världar och alla själar i dom.
Oavsett vilket så samarbetar inte nån av mina karaktärer just nu... suck.... dom har egna idéer som inte passar ihop med vad jag tycker! 



Men men... kaffet är nybryggt och jag är ensam hemma. Blir några timmars skrivande till innan vardagens ansvar tar över igen. :-) 





3 kommentarer:

  1. Man utvecklas ju själv under skrivandets gång, förhoppningsvis! Så det är helt naturligt att det kan skilja i stil och att man vill testa andra upplägg, kanske t.o.m. andra genrer!
    Fast det sistnämnda känns osannolikt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är sant! Jag vill ju.inte bara upprepa samma bok hela tiden heller. Så att upplägget är annat blir nog oundvikligt. Frågan är hur skicklig man är på att skriva på ett annat sätt ;-) återstår att se. Men det är lika roligt ännu!
      Och nej kan inte tänka mig att genre. ;-)

      Radera