Sidor

tisdag 29 april 2014

Andra Världar - Bokmässa och annat trevligt som hänt under helgen som varit.


I helgen var vi i Jönköping och ställde ut på Andra Världar mässan. 
Ska försöka sammanfatta hur helgen har varit, nu när man har fått lite distans till det. :-)

Fredag åkte vi iallafall till Göteborg, lämnade av hund hos hundvakt, något trötta eftersom min hjärna inte ville somna förrän mitt i natten kvällen innan. 
Elisabet och Henry som hundvakterna heter blev iallafall glada när vi kom med yrvädret Ronja och vi dumpade av henne snabbt (innan de hann ångra sig) och åkte några kvarter bort till Erica. Hämtade upp henne och gav oss iväg. 

Färden till Jönköping gick relativt smärtfritt och vi var även framme på tok för tidigt, vilket innebar att vi hann gå en sväng i olika affärer och köpa lite kläder! Va är det för speciellt med det tänker ni? Jo ni förstår att jag minns inte senaste gången jag köpte kläder....
Det jag minns är att det var mycket pastellfärger då och nät blandat med nitar, konstiga avklippta armar och hål på udda ställen. 

Tro nu inte att affärerna inte var fulla av skumma saker som fick mig att undra vad det var till för? huvudet? kroppen? kanske är det en strumpa..... strunt samma jag tar något annat. 

Varför jag inte köpt kläder på ett tag beror helt enkelt på att jag har fyra garderober fulla av kläder. Klänningar till förbannelse, linnen åt hela Uddevalla och koftor som räcker tills jag blir pensionär. (kan även tillägga att jag slängde och gav bort tre säckar när jag flyttade ihop med min sambo för två år sedan) 

Men nu hade jag ju varit duktig  och inte köpt något på länge så jag tänkte unna mig något nytt. 

Tillbaka till mässan! 

Vi kom fram till kulturhuset och ställde upp inför lördagen. Mötte Astrid där och tjötade en stund, hälsade på folk och kika runt på dom andra utställarna. 
Men vi stannade inte länge på fredagen (förlåt om det var någon som behövde hjälp och vi struntade i det genom att försvinna tidigt) 
Min mamma som var med mig i helgen fyllde nämligen år på fredagen och vi skulle till min morbror och hans familj. 
Framme hos morbror i Nässjö, hälsade, kramades och sen vet jag inte vad som hände. Vin flaska efter vinflaska kom fram, musik strömmade ut från högtalarna på uteplatsen och det röktes groteska mängder cigaretter. Min kusin tittade förbi, alltid trevligt och se honom och när jag och mamma var de enda som var nyktra (med tanke på att vi skulle iväg följande morgon) och klockan slog tolv gav jag upp. Jag gick och la mig med skrovlig hals, kunde ju inte delta fullt ut i festligheterna heller. ;-) 

Lördagen kom och i ett zombie liknande tillstånd lyckades jag ta mig ut till bilen, insåg att jag hade glömt skorna, som tur var hade jag ju ett par extra i bilen. Körde fel, hittade rätt, fann en parkering och skyndade upp. Hälsade på alla och gick sedan på jakt efter kaffe, cafeterian var stängd men när klockan slog nio då stod jag i kön och längtade efter min kopp.
Mjölk fanns det ingen, men det fanns sojamjölk, samma sak tänkte jag och hällde i en stor skvätt. Det var inte samma sak..... 


Resten av dagen gick åt till att prata med folk, sälja böcker och bara njuta av atmosfären.
En och en annan bok inköptes också. Skulle inte köpa något men hur kan man låta bli när det finns så många sjukt begåvade författare i ens närhet! 

Det var lite högläsnings stunder och sagoberättare, andra höll föredrag och berättade om "byggandet av världar" och massa annat som var roligt och lyssna på.
I det stora hela en riktigt bra dag!


Dessa fick följa med mig hem!
Kunde köpt så mycket mer men fick behärska mig. 


Lördag kväll var lugn och stilla, lite grillning och kolla på film innan jag gick till sängs rätt tidigt. Så när söndagen kom var jag utvilad och pigg igen. :-) 
Den dagen var något lugnare och jag hann prata med flera och ha lite längre konversationer än bara någon enstaka femminutare här och där.
Kändes tråkigt att det var sista dagen, hade lätt kunnat stanna en dag till men vi får se framemot nästa år istället. :-) 

När det var dags att åka hem reagerade vi på att bilen lät så konstigt. Det lät som att åka i en traktor och det kändes som att sitta i en massagestol så fort vi kom över 100. 
Körde lugnt och försiktigt hela vägen tills vi kom till Landvetter (inte flygplatsen) 
när jag kände att neeeej, bilen mår nog inte så bra. Öppnade huven och kollade oljan. 
Snustorrt...... hmmm. efter att min sambo fått skälla på oss lite i telefon så talade han om vad för olja vi skulle köpa och bilen fick lite välbehövlig smörjning.  Vi lyckades rädda motorn precis och Volvon lever vidare. :-)

Nu ska jag bjuda på lite bilder från mässan, jag tog tyvärr inte så många egna bilder från mässan men Gabriella har varit snäll nog att låta mig låna några av hennes :-)
Ni kan se alla bilder hon tagit och även lyssna på hennes intervjuer från mässan på hennes blogg. The Ponkissons


Vårat bord, sitter och pratar med en urtrevlig tjej som köpte lite böcker av oss.
Bilden bredvid står Astrid och läser ur sin bok Porten. 





Arrangören av Andra Världar, Anna Vintersvärd sitter i mitten på denna bild. 





Som sagt så ser jag framemot nästa år och kommer absolut att åka dit igen när det är dags.
Ett något virrigt blogginlägg blev det men jag är inne i redigeringsdimman och borde egentligen inte skriva på bloggen alls om mitt manus ska bli färdigt och skickas till korrektur. 

Kort sammanfattning - älskade det - längtar till nästa - och tycker att alla borde besöka mässan nästa år. 











1 kommentar:

  1. Oj så bra du har skrivit! Nu kan jag bara lägga länk från min blogg ju :-)

    SvaraRadera